Forside
Konduktiv pædagogik
Historien
Tilbud
Succeshistorier
Kursusprogram 2017 Nyt center
Links
Kontakt
Billeder
English











Hvad er konduktiv pædagogik?


Lægen og underviseren András Petö udviklede systemet for konduktiv pædagogik i 1945.

Målsigtet for konduktiv pædagogik kredser om den komplekse udvikling af personlighed og selvstændighed for børn med Cerebral Parese. Metoden er udviklet til børn og baseres på børns læring og udvikling. Det er nødvendigt at barnet aktivt samarbejder og er bevidst om programmet, da dette sikrer barnets interesse og motivation for læringsprocessen.
 
Metoden er kompleks og involverer alt det man normalt forventer for den aktuelle aldersgruppe. Konduktiv pædagogik bygger på en humanistisk og holistisk filosofi og forældre værdsætter denne vinkel, da man med denne tilgang ser på cp – barnet som et helt menneske. Gennem deltagelse i forældre/barn sessioner lærer forældre at mestre teknikker, der gør dem i stand til at medvirke til deres barns udvikling.
 
Den positive og livlige ånd i konduktiv pædagogik giver forældrene styrke og mod på deltagelse og forældrene kan se deres barn have det sjovt under udviklings - og læringsprocessen. Teknikkerne i konduktiv pædagogik kan inkorporeres i familielivet og derved bliver konduktiv pædagogik en livsstil.

Igennem mere end 60 år har konduktiv pædagogik vist at det virker – og mange personer med CP og deres familier er blevet hjulpet til en bedre tilværelse. Inden for de sidste 20 år er metoden blevet kendt over hele verden – ikke mindst pga. de succesrige resultater.

Hvad er en konduktor?

En uddannelse til konduktor tager 4 år. Igennem 8 semestre lærer man alt om fysisk, intellektuel, social, følelsesmæssig og psykologisk udvikling. Under uddannelsen på Petö Instituttet modtager og udvikler man ”up to date viden” på de generelle og de konduktive undervisningsområder. Uddannelsen bygger på teori sideløbende med praktisk arbejde med børnegrupperne på Petö Instituttet. Der undervises i neurologi, anatomi, fysiologi, psykologi og konduktiv pædagogik. En uddannet konduktor kan varetage det komplekse konduktive undervisnings - og udviklingsprogram såvel, som læring for børnehave og de første klasser i skolen. Desuden lærer en konduktor også at varetage rollen som rådgiver for familien omkring barnet med CP.

Samarbejdet med en konduktor betyder at forældre lærer hvordan man bedst hjælper sit barn med CP. Vi tilbyder det eneste kursus i Danmark, der ledes af en herboende uddannet konduktor. Dette kursus er ikke blot inspireret af Petö programmet – dét er Petö programmet!

Overordnede mål for konduktiv pædagogik:

At udvikle barnets personlighed til at blive aktivitetsorienteret, problemløsende,
spontan, selvstændig og udtryksfuld.
At indlære en ny form for koordination og forståelse.
At forbygge negativ indlæring og mønstre.
At bygge på at oplevelse og øvelse giver erfaring.
At indføre en ny livsstil!

Læringspraksis for konduktiv pædagogik involverer følgende:

  • Fysiologisk guidning/assistence (fysisk motorisk indsats)
  • Verbal guidning/rytmisk intention (talepædagogisk indsats)
  • Dagligdags rutiner
  • Øvelses programmer
  • Gruppedynamik
  • Udstyr
  • Motivation
  • Konduktorens rolle








©2013 All Rights Reserved - Conductive Education Program Copenhagen - CVR nummer: 27586740      Powered by: Gabor Systems